Afgelopen vrijdag 6 september heb ik deelgenomen aan de World Interior Meeting samen met twee collega’s Wendy van Westing en Helene Mulder. Dit spraakmakende congres vond plaats in de beurs van Berlage in Amsterdam.Interieurprofessionals van over de hele wereld kwamen naar dit congres om elkaar te ontmoeten en te debatteren over verleden, heden en toekomst van de interieurarchitectuur. Kernthema’s zijn zowel de ontwikkeling van het vakgebied zelf (opleiding, identiteit, organisatie) als de actuele maatschappelijke, culturele en sociale rol van interieurontwerp in de samenleving (hergebruik, duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid, erfgoed).
Thema’s van die dag waren o.a. design voor Retail, Chinese Design (dag) en ontwerpen voor openbare gebouwen.
Design voor Retail
Het winkel-landschap is drastisch veranderd de laatste jaren. Steeds vaker gaan we naar een winkel om een product te kiezen, te beoordelen en te voelen, om vervolgens thuis via het internet het gekozen product online te bestellen. Hoe verleiden we consumenten om te kopen waar hij het ziet? Het ligt waarschijnlijk niet alleen aan de producten. Wat kan interieur ontwerp toevoegen aan een blije koop-ervaring? Wat is het belang van een levendig winkelgebied voor onze binnensteden? En hoe kan shopping betekenis geven aan ons leven?
De meest inspirerende lezing van dit thema gaf Lyndon Neri. Hij is een veelzijdig ontwerper en architect. Zijn bureau Neri & Hu in Shanghai is bekend om zijn bijzondere gebouwen, interieurs en meubelontwerpen. Neri startte ook Design Republic, een keten van winkels die als eerste designproducten op de Chinese markt bracht.
Ook sprak Liesbeth van der Pol (Rijksbouwmeester van 2008 – 2011) over wat volgens haar de kansen en bedreigingen van winkelgebieden zijn; hoe kan consumentisme ons leven verrijken? We moeten ons weer thuis voelen in onze stad. belangrijk is niet alleen het winkel centrum maar ook de weg ernaar toe. De schaal moet niet worden vergroot maar het moet juist intiemer. Mensen willen elkaar ontmoeten en bekijken.
Michel van Tongeren sprak over merk bekendheid dat volgens hem al thuis op de bank begint, in het hoofd van de consument. De keuze voor een product, een winkel, een besteding wordt daar al grotendeels gemaakt. Mooie quote van Michel van Tongeren tijdens de lezing: It is, as you think it is.
Tussen door ook nog even een uitstapje gemaakt naar het thema Ontwerpen voor openbare gebouwen. Daar sprak Astrid Piber zij is als ontwerper bij UN Studio betrokken bij zowel architectuur als interieur projecten, en zet daarbij eenzelfde ontwerpmethodiek in. Het ontwerpen van openbare interieurs betekent een continue navigeren tussen de stedelijke en de menselijke schaal, met aandacht voor materiaalgebruik, technologie, lifestyle en veranderende mode.
Laat een bericht achter